Pressemelding

Regjeringen bruker sikkerhetsloven - men ikke mot Kirkenes havn KF!

NRK skrev 19. august 2024 at Kirkenes havn KF forhandler med det kinesiske rederiet Cosco Shipping om et samarbeid. Dette skjedde til tross for at NRK før publisering hadde fått en grundig redegjørelse hvor Kirkenes havn KF gjorde det klart at det aldri har vært aktuelt å innlede et samarbeid med Cosco. Etter allikevel å ha publisert saken, avviste NRK en anmodning om tilsvar.

I et møte i Helsinki, i fm Kirkenes havn KF sin overtakelse av en nyanskaffet isbryter, benyttet havnesjef Terje Jørgensen anledningen til å orientere Cosco Shippings hovedkontor i Nord-Europa om planer for utvikling av Kirkenes havn. Målet var og er fortsatt å oppnå økt trafikk gjennom å legge til rette for flere anløp og betjening av nye nasjonale og internasjonale rederier.

NRK leide inn en fotograf for ubemerket å følge Jørgensen under besøket i Helsinki, og forsøkte i tillegg å få forandret et sitat fra en ansatt i Kystverket for å passe til en beskrivelse av saken som altså fullstendig mangler grunnlag.

Det er ikke aktuelt med et samarbeid mellom Kirkenes havn KF og enkeltstående rederier, fra Kina eller andre land.

Det er av relevans for saken at Cosco allerede betjener kunder i 15 andre havner i Norge, ikke i Kirkenes havn.

I dag er overskriften på NRK.no «Regjeringen bruker sikkerhetsloven mot Kirkenes havn: Ikke et sekund for tidlig»

Kirkenes havn KF hadde i går grundige samtaler med ledelsen i Kystverket og avdeling for maritim politikk og kystutvikling i Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Kirkenes havn KF har etter samtalene forstått at NFD i lengre tid har forberedt en kartlegging av havnenes betydning for nasjonale sikkerhetsinteresser. Kirkenes havn KF er ikke i en særstilling i denne sammenheng, men har etter røverhistoriene i NRK trolig rykket frem i rekkefølgen av havner som skal besøkes. Kirkenes havn KF ser frem til gjennomgangen, og vil etter beste evne bidra til at den blir vellykket.

Ordlyden i NFDs brev og pressemeldingen fra Justisdepartementet 4. september 2024 hadde trolig blitt annerledes hvis departementene hadde tatt kontakt med Kirkenes havn KF i forkant og undersøkt hva denne saken egentlig handlet om.

Kontaktperson er havnesjef Terje Jørgensen
90610564, tejr@svk.no

God Jul

19 desember 2023